Matkailun kehittämisen toimenpiteet 2023
Toimenpiteiden fokus Linnan Kehitykselle määritellyissä matkailutoimialan kehittämisen päätehtävissä:
1. Ylläpitää ja vahvistaa matkailuyritysten kilpailukykyä kotimaan markkinoilla
JA
2. Mahdollistaa matkailutoimialan kasvu kansainvälisten matkailijoiden kautta.
= matkailutulo kasvaa, hyöty elinkeinolle ja kaupungille
Toimenpiteet kotimaan matkailun kilpailukyvyn ylläpidon vahvistamiseksi
Toimenpiteet jakautuvat alla olevien osa-alueiden alle:
- Matkailuyritysten liiketoimintaosaamisen kehittäminen
- Valmennukset, tilaisuudet ja ajankohtaisista asioista viestintä.
- Yritystapaamiset ja yhteydenpito yrityksiin.
- Matkailutoimialan kehittämisohjelma; Linnan Business Turnajaisten KASVU-sarja
- Toiminnan vahvistaminen toimivilla hankeratkaisuilla, esim. Digikyyti-hanke
- Matkailualueiden yhteistyön vahvistaminen esim. Aulanko, Ahvenisto, pitäjät
- Tehokkaasti toteutettu matkailumarkkinointi (osa kaupunkimarkkinointia)
- Muu matkailijan tukimateriaali: esitteet, kartat, verkkosivut, some-kanavat
Toimenpiteet
- Linnan Business Turnajaisten KASVUsarjassa keskityttiin matkailuyritysten digitaalisen näkyvyyden ja myynnin kehittämiseen. Yhteensä näkyvyyttä lähti tuplaamaan 12 yritystä. Vuoden aikana järjestettiin eri teemoilla viisi valmennuspäivää ja yhteensä 35 sparraustuntia yrityksille.
Vuoden kestävän valmennusohjelman huipentavassa finaalissa kuultiin huikeita menestystarinoita, kun finaaliin valitut viisi yritystä kertoivat omasta diginäkyvyyden ja myynnin kasvusta. - Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo teki 95 kpl yritystapaamista joissa keskityttiin yrityskohtaisiin kehittämishaasteisiin ja niiden ratkaisuun.
- Vuoden aikana järjestettiin yhteensä 25 kaikkille matkailutoimijoille avointa tilaisuutta, tapahtumaa ja valmennusta, sisältäen mm. matkailun ajankohtaisista asioista koostuvat aamukahvitilaisuudet, vastuullisuusvalmennuskokonaisuuden ja kansainvälisen verkkokaupan valmennuskokonaisuuden yhteistyössä Visit Finlandin kanssa.
Pitäjiin jalkauduttiin vielä erikseen Digikyyti-hankeen digivalmiuksia kehittävien tilaisuuksien kanssa. - Matkailutoimijat pidettiin tietoisina ajankohtaisista matkailutoimialaa koskevista asioista aamukahvitilaisuuksien, uutiskirjeiden ja kohdennettujen viestien kautta.
- Digitaalista myynnin vauhdittaminen matalalla kynnyksellä yhteistyössä Scandicin kanssa. Hämeenlinnaan rakennettiin Scandicille oma verkkokauppa, johon pääsivät mukaan halukkaat Hämeenlinnassa tekemistä ja aktiviteetteja matkailijoille tarjoavat toimijat.
- Isompia projektikokonaisuuksia, mm. kolmen keskeisen matkailualueen, toteutettiin yhdessä kaupunkiorganisaation eri yksiköiden kanssa:
- Ahveniston moottoriradan uuden toimijan kilpailutuksen suunnittelu- ja toteutusprosessi. Aulangon masterplanin laadinta. Linnanpuiston suunnittelun käynnistys ja tässä matkailun ja tapahtumien huomiointi.
- Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna –ohjelmaan (yksi Hämeenlinnan kaupungin pääohjemista) on laadittu toimenpideosuutta ja valittu matkailuun kärkiä. Tämä ohjelmakokonaisuus valmistuu lopulliseen muotoonsa alkuvuodesta 2024.
Ohjelmatyön valmistelu on tehty tiiviissä yhteistyössä kaupungin eri yksiköiden kanssa ja on sisältänyt muiden matkailualueiden benchmarkaamista, ja useita eri tilaisuuksia matkailu- ja tapahtumatahoille.
- Tammikuussa 2024 osallistuttiin Matkamessuille ja osaston suunnittelu ja järjestelyt ajoittuivat vuoden 2023 puolelle ja niistä vastasi Linnan Kehityksen markkinointipäällikkö ja matkailuasiantuntija Outi Mertamo.
- Seutu- ja maakuntatason matkailuyhteistyötä on pidetty yllä kerran kuussa järjestetyillä maakunnan matkailuhankkeiden yhteispalavereilla. Yhtenä tärkeimpänä antina on ollut ajankohtaisen infon saattaminen koko maakunnan yrityksille.
Lisäksi maakunnan matkailukoordinaattoreiden ja maakuntajohtajan kanssa on suunniteltu maakunnan yhteistä matkailun näkymistä ja sen edistämistä. - Matkailutoimialan tiedolla johtamisen ja datan keräämisen kokonaisuutta on viety vahvasti eteenpäin mm. seuraavin alla luetelluin toimin.
- Matkailuasiantuntija Outi Mertamon on mukanan Visit Finlandin koordinoimassa, kansallista kokonaisuutta kehittävässä Data Advisory groupissa. HAMKissa käynnistyi Datatehoa matkailuun hanke, jossa on lähdetty kokoamaan dataa ja matkailun kehittämisen oleellisia mittareita.
- Hämeenlinna oli myös mukana tilaamassa yhteensä 54 alueen kanssa matkailun tulo- ja työllisyysselvitystä ja saimme ensimmäisen kerran vertailtavaa dataa eri alueiden matkailutulon tasota. Hämeenlinnan matkailutulo oli 2022 lähes 100 miljoonaa ja kasvua vuoteen 2019 suhteutettuna 34% (Lue tiedote)
Toimenpiteet matkailutoimialan kasvuun kansainvälisten matkailijoiden kautta
- Hämeenlinnassa on päätetty yhdessä yritysten kanssa siirtyä kansainvälistymisen polulle eli siirtyä kansainvälistymiseen yhteisen suunnitelman kautta jossa merkittävässä roolissa on Visit Finland –yhteistyö.
- Autetaan ja opastetaan yrityksiä luomaan uusia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia kv-asikkaiden tarpeisiin. Kansainväliset asiakkaat ovat tutkitusti maksuvalmiimpia.
- Saksa keskiarvo 459 €/matka
- UK keskiarvo 386 €/matka
- Japani keskiarvo 498 €/matka
- Visit Finland matkailijatutkimus 2018, rahankäyttö Suomessa
- Kotimaan matkailijan rahankäyttö Hämeenlinnassa keskiarvo 107,13 €/yö, viipymä 1-2 päivää. (Salmi Analytics tutkimus, 2022)
- Kansainvälistymisen avulla luodaan kysyntää kotimaan matkailusesonkien ulkopuolelle.
-> Kansainvälistyminen laajentaa sesonkia syksyllä ja keväällä, joka kasvattaa matkailun työllisyys- ja tulovaikutuksia. - Kansainvälistymiseen euromääräinen resurssi oli 24 000 € vuonna 2023.
Toimenpiteet
- Kansainvälistymistä on tehty yhdessä Kanta-Hämeen maakuntana ja yhteistyössä Visit Tampereen, Visit Lahden ja Visit Jyväskylän kanssa, kuluja ja resursseja jakaen ja suuremman tarjooman mahdollistaen.
Yhteistyössä suuremman vaikuttavuuden aikaansaamiseksi on tehty mm. Visit Lakeland Finland verkkosivut www.visitlakelandfinland.fi. Sivuston on suunnattu kansainvälisille markkinoille ja toimii yhteistyöalustana muiden matkailuorganisaatioiden kanssa tehtävissä toimenpiteissä. Sivusto julkaistiin toukokuussa 2023 ja kesäkuusta syyskuuhun projektiryhmä toteutti yhteensä 3 suurta digikampanjaa Saksan ja UK:n markkinoille. - Technical Visits Häme hankkeen Hämeenlinnan seudun osuutta on koordinoitu Linnan Kehityksessä jossa on mm. kerätty ko. kohderyhmälle sopivia tuotteita myyntimanuaalissa julkaistavaksi.
- Häme Smarth Growth –hanke käynnistyi Linnan Kehityksessä ja siinä on mukana 6 matkailutoimijan joukko, jolle on suunniteltu oma valmennus- ja sparrauskokonaisuus kansainvälistymiseen. Yritysten kanssa on suunnitteilla yhteinen myyntimatka Saksaan keväällä 2024.
- Välitetään tietoa kv-kohdemarkkinoista ja asiakaskäyttäytymisestä Hämeenlinnan toimijoille & kansainvälistymisen teemaryhmälle.
- Valmennus Kohti matkailun kansainvälistä menestystä – Keski-Euroopan markkinat 31.10.2023, 20 osallistujaa
- KV-teemaryhmän (koostuu Hämeenlinnan kv-matkailijoita tavoittelevista yrityksistä) tapaamiset 3kpl.
- Visit Finland Lakeland ja Helsingin suuralueyhteistyön koordinointi Hämeessä. Hämeenlinna mukana myös Helsingin Tekijät verkostossa.
- Myynninedistämistoimenpiteet toimijoiden kanssa, yhteensä 121 tapaamista kansainvälisten matkanjärjestäjien kanssa alla luetelluissa tilaisuuksissa/tapahtumissa.
- FAM tripit (tutustumismatkat) matkanjärjestäjille
- 05/2023 Finnair MegaFAM, 8 osallistujaa
- 08/2023 Regent Holiday, 2 vierailijaa
- Workshopit, messut ja myyntimatkat
- MATKA 2023 Meet Finland workshop 18.-19.1.2023 messukeskus, 26 tapaamista
- ITB Berlin 7.-9.3.2023, 33 tapaamista
- Moi kiertue, Tokio & Osaka 10.-12.5.2023, 25 tapaamista
- Edu Travel workshop Helsinki 8.9.2023, 7 tapaamista
- Meet Finland, Sumama Kööpenhamina 21.9.2023, 13 tapaamista pääosin incoming toimijoita jotka toimivat eri markkinoilla.
- Visit Finland 3 Countries workshop, Belgia ja Alankomaat 2.-3.10.2023, Belgiassa 7 tapaamista ja Alankomaissa 4 tapaamista.
- Sales run Saksa, lokakuu 2023, 6 tapaamista Pohjois-Saksassa ja Alankomaissa.
- FAM tripit (tutustumismatkat) matkanjärjestäjille
- Matkanjärjestäjäyhteistyö, yhteyshenkilönä matkailuasiantuntija Outi Mertamo, viestintä matkanjärjestäjille ja tuotteistuksessa auttaminen.
- Lakeland- ja Visit Finland-yhteistyössä digitaaliset imagokampanjat, joilla edistetään Lakelandin tunnettuutta, sekä Visit Finlandin kampanjoihin Hämeenlinnan kärkikohteiden ja tapahtumien toimittaminen.
Finnland rundreisen –somekampanjat saksan markkinoille 07-10/2023
Discovering Finland –somekampanjat UK:n markkinoille 07-08/2023
www.visitlakelandfinland.com –Google ja Display markkinointi sivustolle 07-10/2023 - Median tutustumismatkat ja vaikuttayhteistyöt
- Luontomatkailun mahdollisuudet, PassengerX – saksalainen vaikuttaja Hämeenlinnassa 14.-16.6.2023
- Hello Kitty -maskotin (huippusuosittu Japanissa) ensimmäinen Suomen kiertue, vierailu Hämeenlinnassa 4.8.2023
- Ravintola Millers + USA:n ruokavaikuttajat, syyskuu 2023
- Muiden seutujen kanssa yhteistyössä on ylläpidetty ja kehitetty tuotteiden löydettävyytä ja vastuullisuutta: Visit Häme kanavat, DataHub ja STF edistäminen.
- Englanninkielinen sisällöntuotanto digikanaviin = kv-markkinoille sopivien tuotteiden ja palveluiden saatavuuden ja näkvyyden kasvattaminen.
Erillliset kampanjat yhdessä Lakeland-seutujen kanssa: - Saksan markkinoille: Nordis –lehden liite
- Expedia kampanja kevät-kesä 2023
HUOM!
Hämeenlinnan osalta on kansainvälisten matkailijoiden yöpymismäärissä on havaittavissa kasvua vuoden 2023 osalta, vaikka määrätietoinen kansainvälistymistyö on vasta aloitettu.
Saksalaisia on tänä vuonna marraskuuhun mennessä 278 enemmän kuin 2022, rahankäyttö 67 €/päivä = 18 626 € matkailutuloa ja japanilaisia tähän mennessä 177 enemmän kuin 2022, rahankäyttö 145 €/päivä = 25 665 € matkailutuloa.
Kv-asiakkaiden rahankäyttöä Suomessa on kartoitettu Visit Finlandin uudessa matkailijamittari tutkimuksessa, johon myös laskelmat perustuvat.
- Saksa keskiarvo 753 €/matka, 67 €/päivä
- Japani keskiarvo 604 €/matka, 145 €/päivä
- Visit Finland matkailijamittari tutkimus 2023, rahankäyttö Suomessa