Matkailun jakelukanavat
Digitaalisuus on muuttanut matkailun jakelukanavia. Jakelukanavia ja erilaisia näkyvyys- ja myyntialustoja tulee jatkuvasti lisää. Toimijoiden on tärkeä tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti ja pohtia missä kanavissa yrityksen kohdeasiakkaat ovat eli mistä heidät tavoitetaan.
Visit Finland on selvittänyt Suomessa käytössä olevia jakelukanavia ja varausjärjestelmiä. Tutustu eri selvityksiin ja valmennuksiin, kun lähdet kartoittamaan itsellesi sopivia jakelu- ja myyntikanavia.
Selvityksiä
Suomessa matkailualalla käytetyt varausjärjestelmät ja API rajapinnat
Varausjärjestelmien ominaisuusvertailu
Suomalaisten aktiviteetti ja elämystuotteiden jakelu verkossa -selvitys
Valmennustallenteita matkailun jakelu- ja myyntikanavista
Matkailun jakelukanava webinaari, Visit Finland
Matkailun varausjärjestelmät ja verkkokaupan perustaminen, Visit Finland
Digitaalinen löydettävyys, Visit Finland
Oman verkkokaupan perustamisen ABC, Visit Finland
Yritys- ja ryhmämyynti mahdollisuudet
Yritystapahtuma-, kokous- ja ryhmätoimijoille on tarjolla erilaisia mahdollisuuksia lähteä markkinoimaan ja myymään Hämeenlinnan kohteita yksin tai yhdessä. Tutustu alla oleviin toimijoihin ja heidän tarjoamiin tapahtumiin ja toimenpiteisiin. Lähde mukaan sinulle parhaiten sopiviin tapahtumiin yksin tai yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä!
Suoma ry
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry toteuttaa Suoma-kiertueen kaksi kertaa vuodessa Ykkösmedian kanssa. Suoma-kiertue on kotimaan ryhmämatkailuun keskittyvä myyntitapahtuma. Myyjinä tapahtumissa on matkailupalveluita tarjoavia yrityksiä ja vieraiksi on kutsuttu yhdistyksiä, järjestöjä ja seuroja sekä yritysten sihteerejä ja kokouksista vastaavia henkilöitä.
Kokouspiste
Kokouspiste on kokousten ja yritystapahtumien myyjä, joka tarjoaa asiakkaille kaikki tarvittavat palvelut yhtenä kokonaisuutena. Kokouspiste järjestää myös monia erilaisia myynnin ja verkostoitumisen tilaisuuksia kokoustoimijoille ja asiakkaille. Alla esimerkki toimenpiteistä, joihin Hämeenlinnan toimijat voivat osallistua yhdessä tai erikseen ja kasvattaa omaa myyntiään.
- Kokouspisteen uutiskirje kerran kuukaudessa
- Kokouspisteen omat messut
- Kokouspisteen tutustumismatkat
- Kokouspisteen Brekutilaisuudet Helsingissä ja virtuaaliset iltapäiväkahvit
- Kokouspisteen soittokampanja kokoustoimijoille.
Suomen matkailumarkkinointi Oy
Suomen matkailumarkkinointi (Sumama) järjestää erilaisia myyntitapahtumia suomessa ja ulkomailla. Vuosittain järjestetään RYMY ryhmämyyntipäivät tapahtuma, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat etukäteen sovittujen tapaamisaikataulujen puitteissa. Ostajina tilaisuuksissa on suomalaisia matkatoimistoja, liikennöitsijöitä ja matkanjärjestäjiä. Myyjinä tapahtumissa on matkailupalveluiden tuottajia.