Visit Hämeenlinna – Digiviestintäohjeistus
Näillä ohjeilla varmistat oman yrityksesi näkyvyyden Visit Hämeenlinnan kanavissa, tuet hakukoneoptimointia ja löydettävyyttä sekä saat parhaan mahdollisen hyödyn paikallisten toimijoiden yhteismarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa.
Visit Hämeenlinnan sisällöntuotannon tavoitteet
• vahvistaa positiivista mielikuvaa Hämeenlinnasta aktiivisena, monipuolisena ja kauniina tapahtumakaupunkina, joka on visiitin arvoinen. (Kohderyhmä: vierailijat.)
• tukea ja vahvistaa Hämeenlinnan kaupunkibrändiä sekä saavutettavuutta (kilpailuetumme) ja sen brändilupausta ”Ihan lähellä”. (Kohderyhmä: potentiaaliset asukkaat.)
• tavoittaa ja sitouttaa hämeenlinnalaisia ja lisätä näin positiivista asennetta sekä avoimuutta Hämeenlinnaa kohtaan. (Kohderyhmä: nykyiset asukkaat.)
Visit Hämeenlinnan verkkosivut
Osoite www.visithameenlinna.fi ohjaa www.hameenlinna.fi –sivuston matkailu- ja tapahtumat-osioon ja sitä ylläpitää Hämeenlinnan kaupungin viestintä- ja markkinointitiimi.
• Sisällöntuotannon keskiössä ovat kohteet (esim. Aulanko, Linnanniemi, Ahvenisto) ja koosteet (esim. luontokohteet, pitäjät, museokohteet)
• Ajankohtaista-sivulle nostetaan ajankohtaisia teemoja ja koosteita, esim. Taidetärpit, joka koostaa kuukausittain kaikki Hämeenlinnan alueella järjestettävät taidenäyttelyt ja –tapahtumat.
• Palveluvalikosta löytyvät mm. ravintola- ja majoituspalvelut, erikoismyymälät sekä aktiviteetit (Näe ja koe, Syö ja juo, Majoitu, Ostokset.)
Tee nämä:
Tiedot ajantasalle
• Varmista, että yrityksesi tiedot ovat ajan tasalla palveluvalikossa/kohdekorteissa (Syö/juo, majoitu, näe/koe jne.)
• Liittyykö yrityksesi palvelutarjonta tiettyyn destinaatioon tai koosteeseen? Varmista, että yrityksesi on mukana kyseisissä sisällöissä.
• Lisättävää/poistettavaa/muutettavaa? Ole yhteydessä viestinta@hameenlinna.fi
Teemat ja sisällöt
• Lähetämme matkailualan toimijoille säännöllisesti tietoa Visit Hämeenlinnan tulevista teemoista. Mikäli yritykseltäsi löytyy juuri tiettyyn teemaan sopivaa sisältöä, ilmoita siitä meille ajoissa ja pystymme huomioimaan sen tulevissa julkaisuissa. Esimerkit teemoista: ”parhaat vinkit pääsiäislomaan Hämeenlinnassa” tai ”Koirakaverin kanssa Hämeenlinnaan”
• Mikäli yritykseltäsi ei vielä löydy tuleviin teemoihin sopivaa sisältöä, olisiko nyt sopiva hetki ideoida sellaista?
• Visit Hämeenlinnan sisällöt palvelevat ensisijaisesti matkailijoita. Jakamalla kiinnostavia sisältöjä omilla sivuillasi/some-kanavissasi tuet hakukoneoptimointia ja nostat samalla myös oman yrityksesi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.
• Onko mielessäsi teema, jota ei vielä löydy kalenteristamme? Kaipaatko apua sisältöjen ideointiin? Ota yhteyttä tanja.maki-kulmala@hameenlinna.fi
Visit Hämeenlinna sosiaalisessa mediassa
Visit Hämeenlinna on aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa.
Visit Hämeenlinnan Facebook-sivut, tunnus @VisitHameenlinna.fi
• n. 8400 seuraajaa
• n. 2-3 viikkojulkaisua, kohderyhmä erityisesti lapsiperheet ja potentiaaliset asukkaat sekä matkailijat
Tee nämä:
Tiedot ajantasalle
- Varmista, että Facebook-profiilistasi löytyy ajan tasalla olevat perustiedot sekä yritysesittely, josta käy selkeästi ilmi mitä palveluita yrityksesi tuottaa
Lisää rinnakkaisjärjestäjä
- Järjestätkö tapahtumia tai tilaisuuksia? Perusta Facebook-tapahtuma ja pyydä Visit Hämeenlinna rinnakkaisjärjestäjäksi, niin varmistat parhaan mahdollisen näkyvyyden.
Tykkää, jaa ja kommentoi
- Tykkää ja kommentoi säännöllisesti muiden Hämeenlinnan alueen toimijoiden sosiaalisen median julkaisuja. Jaa muiden postauksia erityisesti silloin, kun ne sopivat omaan toimintaasi tai ovat muuten ajankohtaisia. Voit myös tägätä muita toimijoita sopivissa kohdin omiin postauksiisi.
Lisää postauksesi loppuun
- ”Haluatko tietää, mitä muuta Hämeenlinnalla on tarjottavanaan? Vieraile osoitteessa www.visithameenlinna.fi”
Visit Hämeenlinna Instagramissa, @visithameenlinna
• n. 8200 seuraajaa
• n. 2-3 viikkojulkaisua feedissä. Sisältö: visuaalisesti näyttäviä ja houkuttelevia high profile-valokuvia Hämeenlinnasta, ”parhaat kuvakulmat Hämeenlinnaan”.
• päivittäiset julkaisut ja uudelleenjaot storeissa. Sisältö: ajankohtaisten asioiden, tapahtumien sekä paikallisten toimijoiden palveluiden nostot. Seuraajien jakamien sisältöjen uudelleenjaot.
Tee nämä:
Käytä hashtageja
- Lisää julkaisuusi hashtagit #visithämeenlinna, #visithameenlinna, #hämeenlinna, #hameenlinna, #visithäme #ihanlähellä ja #hämpton. Käytä myös monipuolisesti muita sopivia avainsanoja hashtageina.
Tykkää, jaa ja linkitä
- Tykkää ja kommentoi säännöllisesti sekä muiden paikallisten että oman alasi toimijoiden julkaisuja. Voit myös tägätä muita toimijoita sopivissa kohdin omiin postauksiisi.
Hyödynnä IG storeja
- Instagram storiesin suosio jatkaa vahvaa kasvuaan ja stories-sisältöjä on helppo ja nopea tuottaa. Tägää postaukseen @visithameenlinna niin jaamme sen myös omassa stories-osiossamme.
Kaipaatko apua sosiaaliseen mediaan?
Ole yhteydessä, me autamme!
Outi Mertamo
Matkailuasiantuntija
outi.mertamo@linnan.fi
Tanja Mäki-Kulmala
Viestintäsuunnittelija
tanja.maki-kulmala@hameenlinna.fi