Siirry sisältöön
  • Tutustu Hämeenlinna.fi:hin
  • In English

Linnan Kehitys Oy Linnan Kehitys Oy

  • Etusivu
  • Yrityspalvelut
    • Kansainvälistyvälle yritykselle
    • Matkailun kehittäminen
    • Työllisyyspalvelut
    • Aluekehittäminen
    • Digiapu yrittäjille
    • Ajankohtaista ja tutkittua tietoa elinkeinoelämästä
    • Käynnissä olevat hankkeet
    • Linnan Business Turnajaiset
  • Sijoittumispalvelut
    • Avaimet käteen palvelu
    • Vapaat toimitilat ja yritystontit
    • MORE uuden ajan yritysalue
  • Matkailun kehittäminen
    • Matkailun kehittäminen
    • Ajankohtaista
    • Hämeenlinnan matkailun nykytila
    • Tilastot ja tutkimukset
    • Kehittämisohjelma yrityksille
    • Matkailun jakelukanavat
    • Matkailuhankkeet
    • Matkailun kansainvälistyminen
    • Matkailutoimiala Suomessa
    • Tarvitsetko apua tapahtuman järjestämiseen?
    • Matkailun materiaalipankki
  • Kaupunkimarkkinointi
  • Tapahtumat
  • Yhteystiedot
    • Laskutus ja verkkolaskuosoite
  • Matkailun kehittäminen
  • Ajankohtaista
    • Hyödynnä kesän tapahtumat – infopaketti yrityksille ja toimijoille
    • Matkailun kehittämisen toimenpiteet 2022
    • Matkailun kehittämisen toimenpiteet 2021
    • Tilaisuudet ja koulutukset 2021
    • Tilaisuudet ja koulutukset 2022
  • Hämeenlinnan matkailun nykytila
  • Tilastot ja tutkimukset
    • Hämeenlinnan kesäkauden matkailudata 2022
    • Hämeenlinnan kesäkauden matkailudata 2021
  • Kehittämisohjelma yrityksille
  • Matkailun jakelukanavat
    • Digitaalinen asiakaspolku – Hämeenlinnan seutu
  • Matkailun kansainvälistyminen
  • Matkailuhankkeet
  • Rahoitus
  • Tarvitsetko apua tapahtuman järjestämiseen?
  • Matkailutoimiala Suomessa
  • Matkailun materiaalipankki
  • /
  • Matkailutoimiala Hämeenlinnassa
  • /
  • Matkailutoimiala Suomessa
Päivitetty viimeksi: 1.11.2021

Matkailutoimiala Suomessa

Vuonna 2019 matkailu toi 2,7 % Suomen bruttokansantuotteesta (BKT). Matkailualan 29 000 yritystä työllisti suoraan 190 000 työntekijää ja henkilöstövuokrauksen kautta arviolta 6 500 työntekijää. Toimialan liikevaihto kokonaisuudessaan vuonna 2019 oli 21 miljardia euroa.

Vuonna 2020 matkailijat käyttivät 7 miljardia euroa vähemmän rahaa vuoteen 2019 verrattuna, pudotus oli yli 40 %. (TEM tiedote 22.2.2021)

  • Matkailun toimialaraportti, TEM 2021
  • Matkailualan tunnuslukuja ladattavina kuvina, TEM

Koronan vaikutukset matkailun toimialaan

  • Lähimatkailun ja lähimarkkinoiden merkitys kasvaa.
  • Kotimaan matkailu kasvaa.
  • Luontomatkailu, paikallisuus, vastuullisuus ja turvallisuus kasvattavat merkitystä matkailussa.
  • Etsitään turvallisia ja rauhallisia kohteita, joissa ei ole ruuhkaa.
  • Digitaalisuuden merkitys kasvaa etenkin markkinoinnissa, osto- ja varaustoiminnoissa.
  • Virtuaalimatkailu kehittyy.
  • Asiakkaat odottavat valtavasti joustavuutta mm. peruutusehdoissa.
  • Risteilymatkailun suosio romahtaa ja lentomatkustuksen arvioidaan palautuvan vasta vuosien päästä.
  • Koronapandemian vaikutukset matkailukysyntään, TEM
  • Koronapandemian vaikutukset, LUKE

Kehittämisen teemat korona jälkeen

  • Vastuullisuus ja kestävyys
  • Turvallisuus
  • Digitaalisuus
  • Saavutettavuus

Kotimaan matkailu – elpyy ensimmäisenä. Ihmisillä on matkustushalukkuutta, mutta ei halua lähteä kauas.

Kansainvälisyys – tulevaisuuden kasvu tulee kansainvälisistä markkinoista.

Suomen matkailustrategian painopisteet

  1. Kestävyydestä Suomen matkailun kilpailuvaltti
  2. Matkailualan digitalisointi
  3. Matkailun kasvua tukeva saavutettavuus
  4. Kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen

Järvi-Suomi

Visit Finland on määritellyt Suomen matkailun kärjet ja myös omat kärjet Järvi-Suomelle, johon Hämeenlinnakin kuuluu. Lakelandin eli Järvi-Suomen teemat ovat hyvinvointimatkailu, luontoaktiviteetit, kulttuuri ja paikallisuus, joihin Hämeenlinnassakin on sisällöllisesti helppo kiinnittyä.

Kohdemarkkinaksi on määritelty saksankielinen Eurooppa ja Ruotsi, lisäksi toissijaisiksi kohdemarkkinoiksi Iso-Britannia, Ranska, Venäjä ja Japani.

Maakunnan matkailua ja kansainvälistymistoimenpiteitä koordinoidaan Western Lakeland Kanta-Häme –hankkeessa vuoden 2021 loppuun asti. Hämeen liitto on sitoutunut Lakeland- yhteistyöhön yhdeksän maakunnan kanssa; Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kainuu, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Päijät-Häme.

Maakunnan ja seutukuntien matkailun kärjet (Let’s go Tavastia –hanke)

Visit Häme – ilme, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat ovat Hämeen liiton omistuksessa. Kanavien sisältö tuotetaan Western Lakeland Kanta-Häme- hankkeessa.

  • Visit Häme materiaalit
  • Visit Häme verkkosivut
  • Visit Häme sosiaalisenmedian kanavat: Facebook, Instagram, LinkedIn, TripAdvisor, YouTube.
  • Kanta-Hämeen kuvapankki

Linnan Kehitys Oy

Linnan Kehitys Oy

PARKKI Business Park
Raatihuoneenkatu 21-23
13100 Hämeenlinna

info@linnan.fi

Yhteyshenkilöt ja puhelinnumerot

Saavutettavuusseloste

Näytä omat evästeasetukseni

© 2023 Hämeenlinnan kaupunki

Oikopolut

  • Yhteystiedot
  • Laskutus ja verkkolaskuosoite
  • Toimitilarekisteri
  • Yritysrekisteri
  • Palaute