Matkailutoimiala Suomessa
Vuonna 2019 matkailu toi 2,7 % Suomen bruttokansantuotteesta (BKT). Matkailualan 29 000 yritystä työllisti suoraan 190 000 työntekijää ja henkilöstövuokrauksen kautta arviolta 6 500 työntekijää. Toimialan liikevaihto kokonaisuudessaan vuonna 2019 oli 21 miljardia euroa.
Vuonna 2020 matkailijat käyttivät 7 miljardia euroa vähemmän rahaa vuoteen 2019 verrattuna, pudotus oli yli 40 %. (TEM tiedote 22.2.2021)
Koronan vaikutukset matkailun toimialaan
- Lähimatkailun ja lähimarkkinoiden merkitys kasvaa.
- Kotimaan matkailu kasvaa.
- Luontomatkailu, paikallisuus, vastuullisuus ja turvallisuus kasvattavat merkitystä matkailussa.
- Etsitään turvallisia ja rauhallisia kohteita, joissa ei ole ruuhkaa.
- Digitaalisuuden merkitys kasvaa etenkin markkinoinnissa, osto- ja varaustoiminnoissa.
- Virtuaalimatkailu kehittyy.
- Asiakkaat odottavat valtavasti joustavuutta mm. peruutusehdoissa.
- Risteilymatkailun suosio romahtaa ja lentomatkustuksen arvioidaan palautuvan vasta vuosien päästä.
Kehittämisen teemat korona jälkeen
- Vastuullisuus ja kestävyys
- Turvallisuus
- Digitaalisuus
- Saavutettavuus
Kotimaan matkailu – elpyy ensimmäisenä. Ihmisillä on matkustushalukkuutta, mutta ei halua lähteä kauas.
Kansainvälisyys – tulevaisuuden kasvu tulee kansainvälisistä markkinoista.
Suomen matkailustrategian painopisteet
- Kestävyydestä Suomen matkailun kilpailuvaltti
- Matkailualan digitalisointi
- Matkailun kasvua tukeva saavutettavuus
- Kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen
Järvi-Suomi
Visit Finland on määritellyt Suomen matkailun kärjet ja myös omat kärjet Järvi-Suomelle, johon Hämeenlinnakin kuuluu. Lakelandin eli Järvi-Suomen teemat ovat hyvinvointimatkailu, luontoaktiviteetit, kulttuuri ja paikallisuus, joihin Hämeenlinnassakin on sisällöllisesti helppo kiinnittyä.
Kohdemarkkinaksi on määritelty saksankielinen Eurooppa ja Ruotsi, lisäksi toissijaisiksi kohdemarkkinoiksi Iso-Britannia, Ranska, Venäjä ja Japani.
Maakunnan matkailua ja kansainvälistymistoimenpiteitä koordinoidaan Western Lakeland Kanta-Häme –hankkeessa vuoden 2021 loppuun asti. Hämeen liitto on sitoutunut Lakeland- yhteistyöhön yhdeksän maakunnan kanssa; Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kainuu, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Päijät-Häme.
Maakunnan ja seutukuntien matkailun kärjet (Let’s go Tavastia –hanke)
Visit Häme – ilme, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat ovat Hämeen liiton omistuksessa. Kanavien sisältö tuotetaan Western Lakeland Kanta-Häme- hankkeessa.
- Visit Häme materiaalit
- Visit Häme verkkosivut
- Visit Häme sosiaalisenmedian kanavat: Facebook, Instagram, LinkedIn, TripAdvisor, YouTube.
- Kanta-Hämeen kuvapankki