Matkailun kehittämisen toimenpiteet 2021
Ensimmäinen matkailun kehittämisen vuosi Linnan Kehityksessä alkaa lähestyä loppuaan. Matkailun kehittämistyölle asetetut tavoitteet ovat alusta asti perustuneet Linnan Kehityksen ja Hämeenlinnan kaupungin väliseen palvelusopimukseen. Matkailuasiantuntija Outi Mertamo aloitti työnsä helmikuussa 2021, ja monta asiaa on sen jälkeen viety tehokkaasti eteenpäin.
Tässä kooste matkailun kehittämisen toimenpiteistä vuonna 2021:
Hämeenlinnan matkailun nykytilan kartoitus
Matkailun edistämisessä, kuten kaikessa muussakin kehittämisessä, on tärkeää tietää mistä lähdetään liikkeelle ja sitä kautta tunnistaa tärkeimmät kehittämisen toimenpiteet. Resurssit on pystyttävä kohdentamaan oikein ja järkevästi. Matkailun nykytila kartoitettiin kevään 2021 aikana ja siihen liittyen tehtiin monia taustatutkimuksia sekä toimenpiteitä.
- Muodostettu kokonaiskuva Hämeenlinnan matkailun nykytilasta
- Kysely matkailualan toimijoille, kevät 2021. Vastauksia 48.
- Toimijoiden haastattelut, 20 matkailutoimijaa
- Tilastojen ja tutkimusten läpikäynti
- Matkailun tulo ja työllisyysselvitys 2019 (huhtikuu 2021)
- Hämeenlinnan matkailun tilastotyökalu rakennettu Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
- Toimialasta ja yrityksistä tietoa, kuten yritysten määrä, koko, liikevaihtoluokat, työllistäminen.
- Matkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset, sekä majoitus- ja saapumistilastot, hotellien käyttöasteet ja mökkien lukumäärät.
- Hämeenlinnan käyntikohteiden ja tapahtumien tilastot: museot, luontokohteet, golfkentät, teatterit ja vuosittaiset suurimmat tapahtumat.
- Hämeenlinnan kaupunkimarkkinoinnin digitaalisten kanavien tilastot: Visit Hämeenlinnan verkkosivut, Facebook ja Instagram.
- Salmi Analytiikan testaus kesällä 2021
- Koostaa dataa useasta tietolähteestä (tilastot, kysely, Telian matkapuhelindata)
- Muodostuu dataa kävijöistä ja matkailutulosta. Tärkeää tietoa päiväkävijöistä!
- Palautetta avoimista vastauksista
- Kyselyn levitys www.hameenlinna.fi/matkailukysely. Somekampanja ja 60 kohdetta mukana levittämässä tietoa.
- Matkailun toimiala Suomessa, 04/2021
Matkailun pelikirja
Matkailun kehittämisen kannalta on tärkeää, että yhteiset tiedot ja kehittämisen kärjet ovat kaikille näkyvissä ja löydettävissä. Linnan Kehityksen sivuille on koottu säännöllisesti päivittyvä Hämeenlinnan matkailun yhteinen pelikirja, joka on kokonaisuudessaan suunnattu Hämeenlinnan matkailutoimijoille, jotka löytävät sieltä helposti heille tärkeät tiedot. Sivustoa päivitetään ja uutta tietoa lisätään jatkuvasti.
- Toimialalle ja toimijoille oleelliset tiedot matkailutoimialasta:
- Ajankohtaiset tiedot ja tilaisuudet
- Tilastot ja tutkimukset
- Ajankohtaisia materiaaleja ja oppaita
- Kansainvälistyminen
- Matkailuhankkeet ja -rahoitukset
- Tapahtumapalvelut
Matkailun Linkroom -konseptista kehittyi oma sarja Linnan Business Turnajaisiin
Linnan Business Turnajaiset on Linnan Kehityksen luoma kolmen tason kehittämisohjelma hämeenlinnalaisille yrityksille. KASVUsarja on omistettu kokonaan Hämeenlinnan matkailutoimijoille ja siinä keskitytään vahvasti liiketoiminnan uudistamiseen, kehittämiseen ja kasvattamiseen. Tämä konsepti on mahdollistanut matkailuyrityksille laajasti valmennusta ja yrityskohtaista apua. Linnan Business Turnajaiset huipentuu 16.12.2021 Verkatehtaalla järjestettävään finaaliin.
- Kolmen tason kehittämisohjelma
- IDEAsarja
- KASVUsarja
- KIIHDYTYSsarja
- Mukaan haki 19 toimijaa.
- Kehittämisohjelmassa 10 toimijaa.
- Valmennuspäiviä 4 kpl ja jokaiselle yrityskohtaista sparrausta.
- Finaali 16.12.2021 Verkatehtaalla
- Finalisteja 7 kpl
- Jaossa 30 000 €
- Tuomarit:
- Kati Paasi, Visit Finland
- Ilkka Lariola, Natura Viva ja Johku
- Greta Tanskanen, Nordic Marketing
- Vuoden 2022 haku avautuu 16.12.2021
www.linnanbusinessturnajaiset.fi
Hämeenlinnan matkailuyritysten digitaalisen näkyvyyden edistäminen
Vuoden aikana on järjestetty useita eri valmennuksia yrityksille verkossa, paikan päällä sekä yrityskäynneillä matkailutoimijoiden digitaalisen valmiuksien ja näkyvyyden edistämiseksi. Keskeisimpänä toimena Digiloikka-valmennus yrityksille ja keväällä yhdessä ammattiopisto Tavastian kanssa ideoitu koulutusohjelmaa digitaalisen näkyvyyden edistämiseksi.
- Ammattiopisto Tavastian ja Nordic Marketingin kanssa yhteistyössä, syksyllä 2021 alkanut Matkailun Digitaalinen liiketoiminta –koulutusohjelma. Hakemuksia koulutukseen 21 kpl.
- Opi menestyväksi verkkokauppiaaksi valmennussarja, kevät 2021, 8 kpl verkkovalmennuksia.
- JOHKU koulutus 30.9. ja 1.10. Osallistujia 8.
- Matkailijan digitaalinen ostopolku, mitä se tarkoittaa? 19.10. Osallistujia 31.
- Matkailuyrityksen Digiloikan ABC valmennuskokonaisuus – 6 valmennuspäivää. Osallistujia yhteensä 23 toimijaa.
- Ke 27.10. Kotipesä kuntoon! Verkkojalanjäljen mittaus, verkkosivujen, -kaupan ja –näkyvyyden kehittäminen.
- Ma 8.11. Oma inventaari ja varausjärjestelmän valinta. Yrityksen taustatoiminnot kuntoon.
- Ke 24.11. Online myynti – jakelu- ja myyntikanavat.
- Ke 8.12. Verkkonäkyvyyden laajentaminen.
- Ke 12.1. Digitaalinen löydettävyyden kehittäminen – sosiaalinen media myynnin tukena.
- Ke 2.2. Asiakaspalvelu ja laadun varmistaminen verkossa.
- Verkostoidu ja Vaikutu – matkailun aamupäivä 5.11. Kiipulassa, noin 60 osallistujaa.
Matkailuyritysten digitaalisen näkyvyyden ja ostettavuuden edistämiseksi Hämeenlinnan seudun kunnat ovat solmineet myös yhteistyön Bookingpoint verkkokaupan kanssa, joka mahdollistaa toimijoiden lähtemisen tähän verkkokauppaan edullisemmin. Tämä verkkokauppa on Helsingin aloitteesta laitettu aluille ja mukana on useat Uudenmaan kunnat. Toimijoiden mukana lähtemistä edistämään on järjestetty myös Johku verkkokauppa-alustan valmennuksia. Bookingpoint toimii Johkun kautta ja Johkun käyttöönotto mahdollistaa samalla toimijalle myös oman verkkokaupan rakentamisen.
- Hämeenlinnan seudun kunnilla BookingPoint yhteistyö sopimus 2021-2022 https://bookingpoint.fi/
- Sitoutuneet kunnat: Espoo, Hanko, Helsinki, Kemiönsaari, Lohja, Porvoo, Raasepori, Salo, Sipoo, Tuusula, Vantaa, Vihti.
- Mukaan Johku verkkokauppa-alustan kautta.
- Liittyminen ilmaista, komissio maksetaan toteutuneesta kaupasta.
- Sopii majoitukselle, aktiviteeteille, tapahtumat, kuljetus, lahjakortit ja tuotemyynti.
- Satoja tuotteita myynnissä – suomen suurin aktiviteettien verkkokauppa.
- Seuraava JOHKU valmennus 1.2.2022 klo 9-16 https://www.linnan.fi/matkailutoimiala-hameenlinnassa/ajankohtaista/
Viestintä matkailutoimijoille
Matkailutoimialan viestintää on lisätty merkittävästi sekä matkailutoimijoiden että myös kaupungin organisaation ja poliittisten päättäjien suuntaan. Matkailun aamukahvitilaisuudet ovat keränneet kuukausittain keskimäärin kymmeniä osallistujia ja toimijoita on informoitu säännöllisesti myös sähköpostitse.
Linnan Kehityksen sosiaalisen median kanavissa on nostettu säännöllisesti esiin matkailutoimialan ajankohtaisia ja tärkeitä asioita. Yritysten kanssa keskustelu ja erilaiset tilaisuudet sekä valmennukset ovat olleet myös viestinnän kannalta tärkeitä toimenpiteitä. Luottamusta halutaan lisätä avoimella viestinnällä ja keskustelulla. Viestintä kaupungin ja muiden sidosryhmien kanssa on myös tärkeä osa matkailun kehittämistä. Lisäksi koko maakunnassa on käynnissä lukuisia matkailuhankkeita, joiden kassa tehdään tiivistä yhteistyötä.
Keväällä suunniteltiin matkailutoimijoille suunnattu yhteisviestintäkonsepti, jota on testattu pilottityöpajojen kautta. Yhteisviestintäkonseptia tullaan viemään aktiivisesti käytäntöön matkailutoimijoiden viestintätyön helpottamiseksi vuoden 2022 aikana.
- Kenttäpostit
- Julkaistu Kenttäposti asiaa/uutisia Linnan Kehityksen Facebookissa
- Sähköpostilla toimijoille 2-3 kertaa kuukaudessa
- Postituslistalla noin 500 henkeä
- Aamukahvit
- Järjestetty kerran kuussa verkostotapaaminen aamu-/iltapäiväkahvit 8 kpl
- Seutuseminaari marraskuussa
- Osallistujia keskimäärin 30 henkeä
- Yritystapaamiset
- Yritysverkostojen tapaamisia ja yritystapaamisia
- 1.2.-3.12. välillä 114 tapaamista
- Viestintä kaupungin suuntaan
- Edunvalvonta ja verkostoituminen
- Visit Finland Lakeland yhteistyöryhmä
- Visit Finland Helsingin suuralue yhteistyöryhmä
- Visit Finland alue edustaja
- Matkailuvaliokunta
- Maakunnallinen matkailuryhmä
- Maakunnallinen matkailuhankkeiden yhteistyöryhmä
- Ohjausryhmät
Matkailualan työllisyys ja koronan tuomat haasteet
Matkailuala kärsii tällä hetkellä monista haasteista. Koronapandemia on rajoittanut toimintaa ja heikentänyt monien yritysten toimintakykyä ja –edellytyksiä. Taloudellisten haasteiden lisäksi on pandemia kasvattanut jo entisestään heikkoa matkailualan työvoimatilannetta. Tuki ja rahoitusmuodoista on viestitty matkailutoimijoille ja lisätty tietoisuutta rahallisesta avusta, jota on tarjolla. Lisäksi matkailun työllisyys haasteisiin on lähdetty miettimään erilaisia apukeinoja, joista yksi oli työllisyystiimin kanssa yhdessä järjestetty Matkailun DuuniPARKKI keväällä 2021.
- Matkailun DuuniPARKKI 10.5.
- Tilaisuus työnantajille ja työnhakijoille.
- Tietoa kevytyrittäjyydestä, työllistämisen tuki mahdollisuuksista, TE-toimiston palveluista, kkTavastia koulutuspalveluista, sekä vinkkejä työnhakuun.
- Toteuttamassa: PARKKI Business Park, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Hämeen TE-toimisto, Hämeen Uusyrityskeskus ry, Hämeenlinnan kaupunki sekä Linnan Kehitys.
- Osallistujia 70, joista yli 60 % työnhakijoita.
- Autetaan matkailuyrityksiä työvoiman saatavuusongelman kanssa!
- Oppilaitosyhteistyö oleellisessa roolissa!
Seudullinen ja maakunnallinen yhteistyö matkailun kehittämisessä
Hämeenlinnan seudun yhteistyö käynnistettiin heti keväällä muodostamalla seudullinen työryhmä, joka lähti liikkeelle konkreettisella toimenpiteellä, yhteisellä kesämarkkinointikampanjalla. Seudullista yhteistyötä vahvistamaan haettiin myös pieni starttihanke. Hankkeesta saadun lisäresurssin avulla lähdettiin rakentamaan Hämeenlinnan seutuyhteistyön sopimuksia, sekä maakunnallisen Lakeland yhteistyön sopimuksia, jotka valmistuvat vuoden vaihteessa.
- Toteutettu kesällä 2021 Hattulan ja Janakkalan kanssa yhteinen markkinointikampanja – Asfaltti viidakon tuolla puolen.
- Hämeenlinnan seudun matkailun yhteistyösopimukset
- Maakunnallisen matkailun ja Lakeland koordinoinnin yhteistyösopimus
- Matkailun digiloikka valmennuskokonaisuus
- Hämeenlinnan seudun matkailijan digitaalisen asiakaspolun kuvaus.
- Matkailun seutuseminaari 5.11. Janakkalassa
- Kuntien verkkosivukehitys ja ristiin linkitykset (DataHub ja Häme Events)
- Lakeland Finland verkostohanke alkanut 1.10.2021.
- SEUMA – Hämeenlinnan seudun matkailu hanke, jolla rahoitettu osa toteutuksista.
Kansainvälistä matkailua edistetään yhdessä Visit Finlandin 9 maakunnan Lakeland verkostossa, jonka koordinaatiota on nyt lähes neljä vuotta hoidettu HAMKin hallinnoimissa matkailuhankkeissa. Nyt tälle yhteistyölle on etsitty hankkeista riippumaton yhteistyömalli ja Lakeland koordinaatiota jatketaan seutujen tiiviillä verkostolla. Syksyllä on käynnistynyt myös viiden maakunnan yhteinen Lakeland Finland verkostohanke, jonka Kanta-Hämeen koordinoinnista vastaa Linnan Kehityksessä Annamaria Laine.
- Lakeland koordinaatiota hoidettu HAMKin Western Lakeland Kanta-Häme hankkeessa.
- Kv-työskentely jatkuu seutukuntien matkailusta vastaavien kesken sekä Lakeland Finland –verkostohankkeessa.
- Seutukuntien matkailusta vastaavat seutukoordinaattorit:
- Forssa: Mari Noromies-Wahl
- Hämeenlinna: Outi Mertamo
- Riihimäki: Ninni Manninen ja Pauliina Lindgren
- Visit Häme sivustolla siirrytty käyttämään Visit Finlandin Travel DataHubia.
- Lakeland Finland –hanke, alkanut 1.10.2021, kesto 2 vuotta.
- Kanta-Hämeen kansainvälisen matkailun teemaryhmä jatkaa toimintaa.
- Visit Finland Lakeland yhteistyöryhmä.
- Visit Finland alue-edustus.