Hämeenlinna jatkaa kasvuaan monipuolisena tapahtumakaupunkina – kävijätilastot sen todistavat
Hämeenlinnassa vietettiin ennätyksellistä tapahtumavuotta 2019. Kesän ykköstapahtuma oli tietenkin Metallican megakonsertti Kantolan tapahtumapuistossa, joka toi kaupunkiin 55 500 konserttivierasta. Myös lähes kaikki suosituimmat kävijäkohteet ja yksittäiset tapahtumat kasvoivat vuoden 2018 kävijämääriin verrattuna.
Metallican lisäksi kaupungin kolme suurinta yksittäistä tapahtumaa tahkosi kovia kasvulukuja: Elomessut 48 000 (+20 %), lasten taidefestivaali Hippalot 22 000 (+29,4 %) ja Hämeen keskiaikafestivaali 28 500 (+ 18,6 %) kävijällään.
Linnanniemen ja Iittalan alueet vahvistavat suosiotaan
Linnanniemen alueen suuret yleisötapahtumat – Wanaja Festival, Hämeen keskiaikafestivaali, Linnajazz ja Mellakka Festival – toivat alueelle yhteensä liki 63 500 vierailijaa ja siivittivät myös muut alueen kohteet hienoon nousuun.
Monipuolinen oheistapahtumatarjonta, uudistunut museokauppa ja ilmiöksi noussut linnan juhlavalaisu joulukuussa nostivat Hämeen linnan 111 822 kävijällään (kasvu 14 %) koko vuosikymmenen vilkkaimpaan vuoteensa.
Vuoden yllättäjä oli konseptiuudistuksen kokenut Vankila (ent. Vankilamuseo), joka avasi ovensa toukokuussa, saavutti heti kaikkien aikojen kävijäennätyksensä – 31 455 kävijää – ja lähes kolminkertaisti kävijämääränsä edellisestä vuodesta.
Myös Museo Militarian kävijämäärissä tapahtui hienoinen 1,5 % kasvu.
Iittalan Lasimäen alue lukuisine toimijoineen kasvatti suosiotaan 20 % noin 120 000 vierailijaan.
– Iittalassa pitkään ja suunnitelmallisesti tehty aluekehitystyö yhteistyössä kaupungin ja alueen yrittäjien kanssa kantaa hedelmää, iloitsee Linnan Kehityksen yritys- ja kaupunkikehittäjä Pia Niemikotka.
Lähimatkailutrendi heijastuu museoiden kävijämääriin
Hämeenlinnan kaupunginmuseon kolmessa kohteessa, Museo Skogsterissa, Sibeliuksen syntymäkodissa sekä Palanderin talossa, vieraili yhteensä 31 300 kävijää, mikä on vuonna 2016 lanseeratun uuden toimintakonseptin kävijäennätys. Nousua vuodesta 2018 tuli peräti 20 prosenttia.
Kävijämäärien kasvu selittyy muun muassa kotimaanmatkailun piristymisellä sekä koululaisryhmien hienoisella kasvulla. Museo Skogsterissa vuoden 2019 päänäyttely ”Henkimaailman juttuja” houkutteli museoon kokonaan uusia asiakasryhmiä. Palanderin talon nousua selittävät etenkin onnistuneet tuotteet ja tapahtumat, kuten Murhamysteeri museossa ja Palanderin talon talvirieha, sekä kausinäyttelyiden kasvanut vetovoima.
Vuosi 2019 oli menestyksekäs myös Hämeenlinnan taidemuseossa, jossa kävijämäärät nousivat peräti 57,3 % vuodesta 2018. Taidemuseo sai paljon positiivista palautetta monipuolisesta näyttelyohjelmistostaan, joka on täynnä kiinnostavia elämyksiä myös vuonna 2020.
Aulangon toimijat saavat kasvuvoimaa toisistaan
Aulangon luonnonsuojelualueella vieraili 467 400 kävijää, mikä on 8,1 % enemmän kuin vuonna 2018. Lähimatkailun ja retkeilyn nousevat trendit heijastuvat myös Evon retkeilyalueelle, jonka kävijämäärä (85 400) kasvoi 18,6 % edellisvuoteen verrattuna. (Lähde: Metsähallitus.)
Aulangon alueen synergia näyttäytyy konkreettisesti yksittäisten toimijoiden kasvuluvuissa. Uutta vetovoimaa Aulangon alueelle ovat tuoneet muun muassa keväällä 2019 toimintansa uudistanut Aulangon Luontoliikuntakeskus, välinevuokrausta ja liikuntapalveluja tarjoava Aulanko Outdoors, juhla- ja ohjelmapalveluja tarjoava Katajistonranta sekä lukuisat Aulangolla järjestettävät urheilukilpailut Aulanko Tower Trail –polkujuoksukilpailusta Marski Challenge –seikkailukilpailuun. Elokuussa 2019 Aulangon Katajistoon rantautui myös uusi Mielensäpahoittajan Festivaali.
Myös Scandic Hotelli Aulangon kylpylän suosio jatkuu vakaana. Kylpylän poreissa viihtyi 143 800 vierasta, mikä on 12,2 % prosenttia enemmän kuin aiempana vuotena.
Scandic Hotelli Aulangon yhteydessä toimiva Aulanko Areena on muutamassa vuodessa vakiinnuttanut paikkansa tähtiesiintyjien konserttipaikkana Hämeenlinnassa. Vuonna 2019 Aulanko Areenalla järjestettiin 47 kovatasoista konserttia, jotka vetivät paikalle noin 20 800 konserttivierasta.
– Vuosi 2019 oli toiminta-aikamme paras vuosi. Tapahtumia oli enemmän kuin aiempina vuosina ja eritoten syksy oli erittäin hyvä, kertoo Aulanko Areenan kylpylä- ja areenapäällikkö Jani Rantanen.
– Tänä vuonna suunnitelmissa on jatkaa kevät- ja syksykausi isoilla artisteilla, pienempiä tapahtumia unohtamatta. Myös messu-, kokous- ja kongressikäytössä Areena tulee olemaan vähintään yhtä paljon kuin edellisenä vuonna.
Lisätiedot
Kati Tiitola
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, kaupunkimarkkinointi
Linnan Kehitys Oy
kati.tiitola@linnan.fi
p. 040 547 5454