Siirry sisältöön
  • Tutustu Hämeenlinna.fi:hin
  • In English

Linnan Kehitys Oy Linnan Kehitys Oy

  • Etusivu
  • Yrityspalvelut
    • Työllisyyspalvelut
    • Hyödynnä yrityksellesi sopivat rahoitusmahdollisuudet
    • Digiapu yrittäjille
    • Yrityksen omistajanvaihdokset
    • Kansainvälistyvälle yritykselle
    • Matkailun kehittäminen
    • Ajankohtaista ja tutkittua tietoa elinkeinoelämästä
    • Käynnissä olevat hankkeet
    • Linnan Business Turnajaiset
    • Hämeen Sukukokous 2026
  • Sijoittumispalvelut
  • Matkailun kehittäminen
    • Matkailun kehittäminen
    • Ajankohtaista
    • Hämeenlinnan matkailun nykytila
    • Tilastot ja tutkimukset
    • Matkailun jakelukanavat
    • Matkailuhankkeet
    • Matkailun kansainvälistyminen
    • Tarvitsetko apua tapahtuman järjestämiseen?
  • Tapahtumakalenteri
  • Yhteystiedot
    • Laskutus ja verkkolaskuosoite
    • Tietosuojaseloste
  • Matkailun kehittäminen
  • Ajankohtaista
    • Inspiraatiota maatilaelämyksiin Ahvenanmaan sadonkorjuujuhlilta
  • Hämeenlinnan matkailun nykytila
  • Tilastot ja tutkimukset
    • Hämeenlinnan kesäkauden matkailudata 2021
    • Hämeenlinnan kesäkauden matkailudata 2022
  • Matkailun jakelukanavat
    • Digitaalinen asiakaspolku – Hämeenlinnan seutu
    • Visit Hämeenlinna – Digiviestintäohjeistus
    • Häme Events – tapahtumakalenteri
  • Matkailun kansainvälistyminen
  • Matkailuhankkeet
  • Rahoitus
  • Tarvitsetko apua tapahtuman järjestämiseen?
    • Viestintävinkit tapahtumajärjestäjälle
  • /
  • Matkailutoimiala Hämeenlinnassa
  • /
  • Matkailun kansainvälistyminen
Päivitetty viimeksi: 18.3.2025

Matkailun kansainvälistyminen

Matkailunäkyvyys lisää alueen vetovoimaisuutta. Jokainen turistin tuoma matkailueuro luo kuntiin elinvoimaisuutta, lisää yritysten tulovirtaa ja pitkällä tähtäimellä myös mahdollisuuksia työllistää. Visit Finlandin koordinoimassa Lakeland-yhteistyössä on mukana yhdeksän maakuntaa. Kanta-Häme ja sen myötä Hämeenlinnan kiinnostavat matkailukohteet näkyvät entistä paremmin ulkomailla, kun markkinointia tehdään yhdessä Visit Finlandin kanssa.

Kansainväliset markkinat

Pandemian jälkeen Visit Finlandin markkinointitoimenpiteitä kohdistetaan erityisesti Ruotsiin ja Saksaan. Ruotsin lähimatkailun uskotaan lisääntyvän ja tutkimusten mukaan saksalaisten matkustus alkaa heti pandemian päätyttyä.

Päämarkkinat Saksa/saksankielinen Eurooppa ja Ruotsi

Saksalaisia kiinnostaa Suomen puhdas luonto ja kulttuuri. Myös kiertomatkat ja mökkeily ovat suosiossa. Saksankieliseen Eurooppaan eli DACH maihin; Saksaan, Itävaltaan ja Sveitsiin tehdään yhteismarkkinointia. Näille markkinoille tähtäävien kannattaa erityisesti panostaa vastuullisuuteen. Saksasta on mahdollista saada ympärivuotisesti matkailijoita Suomeen.

Visit Finland – matkailu Saksasta Suomeen

Myös Ruotsalaiset haluavat perhelomillaan luontoon ja harrastaa kevyitä aktiviteetteja. Rajojen avauduttua pandemian jälkeen ruotsalaiset ovat kiinnostuneita lähimatkailusta ja Suomi on tähän sopiva kohde. Ruotsalaisia kiinnostavat autenttiset ja terveysturvalliset matkakohteet sekä tavallisesta poikkeavat elämykset.

Visit Finland – matkailu Ruotsista Suomeen

Lakeland kohdemarkkina lisäksi Japani

Japanilaisia kiinnostaa Suomessa erityisesti suomalainen elämäntapa, sauna ja design. Japanista saadaan Suomeen ympärivuotisesti matkailijoita ja Suomi on yksi japanilaisten pääkaukokohteista. Järvi-Suomeen japanilaisia voi houkutella kaupunkiloman ja luontoloman yhdistämisellä, autenttisilla suomalaisilla kokemuksilla, hyvällä ruoalla ja kulttuurilla.

Visit Finland – matkailu Japanista Suomeen

Potentiaaliset markkinat Lakeland USA, UK

Yhdysvaltalaiset matkailijat ovat hintatietoisia, he panostavat laatuun ja haluavat kokea elämyksiä ainutlaatuisissa matkakohteissa. Yhdysvalloista halutaan matkustaa vastuullisiin ja turvallisiin matkakohteisiin ja tässä Suomi ja muut pohjoismaat ovat erityisasemassa.

Visit Finland – matkailu Yhdysvalloista Suomeen

Iso-Britanniassa Suomi tunnetaan erityisesti talvimatkailukohteena, mutta markkinoilta löytyy mahdollisuuksia myös ympärivuotisen matkailun lisäämiseen. Britit ovat kiinnostuneita Suomen puhtaasta luonnosta, kulttuurista ja aktiviteeteista. Myös vastuullinen matkailu ja hyvinvointimatkailu sekä luksuskohteet kiinnostavat brittejä enenevissä määrin.

Visit Finland – matkailu Iso-Britanniasta Suomeen

Outi Mertamo

Johtava asiantuntija, matkailu
Puh. 050 434 7873
outi.mertamo@linnan.fi

Linnan Kehitys Oy

PARKKI Business Park
Raatihuoneenkatu 21-23
13100 Hämeenlinna

info@linnan.fi

Yhteyshenkilöt ja puhelinnumerot

Sivuston käyttöehdot ja evästeet

Saavutettavuusseloste

Näytä omat evästeasetukseni

© 2025 Hämeenlinnan kaupunki

Oikopolut

  • Yhteystiedot
  • Laskutus ja verkkolaskuosoite
  • Toimitilarekisteri
  • Yritysrekisteri
  • Palaute
  • Tilaa uutiskirje