Häme kiinnosti kansainvälisiä matkanjärjestäjiä Visit Finlandin myyntitapahtumassa

Visit Finlandin järjestämä myyntitapahtuma Midnight Sun Workshop järjestettiin Turussa ja Naantalissa 7.-8.6.2022. Kanta-Hämettä edustamassa tapahtumassa olivat Linnan Kehityksen Outi Mertamo ja Annamaria Laine, sekä Technical Visits –hankkeen tuotteita esittelemässä Forssan Yrityskehityksen Mari Noromies-Wahl. Midnight Sun Workshop on Visit Finlandin suurin yksittäinen myyntitapahtuma, jossa kansainväliset matkanjärjestäjät ja kotimaiset palveluntarjoajat kohtaavat.

Visit Finlandin järjestämä myyntitapahtuma Midnight Sun Workshop järjestettiin Turussa ja Naantalissa 7.-8.6.2022. Kanta-Hämettä edustamassa tapahtumassa olivat Linnan Kehityksen Outi Mertamo ja Annamaria Laine, sekä Technical Visits –hankkeen tuotteita esittelemässä Forssan Yrityskehityksen Mari Noromies-Wahl. Midnight Sun Workshop on Visit Finlandin suurin yksittäinen myyntitapahtuma, jossa kansainväliset matkanjärjestäjät ja kotimaiset palveluntarjoajat kohtaavat.

Midnight Sun Workshop alkoi tiistaina 7.6. kotimaisille palveluntarjoajille järjestetyllä seminaarilla, jossa pureuduttiin matkailun ajankohtaisiin asioihin ja kuultiin kahden kansainvälisen matkanjärjestäjän kertomana mikä tällä hetkellä kiinnostaa heidän asiakkaitaan Suomessa. Matkanjärjestäjät kiertävät ennen ja jälkeen tapahtuman tutustumassa Suomeen eri paikkakuntien vieraina. Myynti workshop oli keskiviikkona 8.6. Turussa, jossa kansainväliset matkanjärjestäjät ja kotimaiset matkailualan toimijat kohtaavat etukäteen sovituissa tapaamisissa. 

Outin ja Annamarian tapaamiskalenteri täyttyi hyvissä ajoin ennen tapahtumaa ja kokonaisuudessaan 15 minuutin tapaamisia oli 22 kappaletta. Tauoksi tarkoitettu aika muuttui tapaamiseksi, kun jopa kolme henkilöä tuli keskustelemaan ja kyselemään Hämeestä. Matkanjärjestäjiä oli ympäri maailmaa ja heistä monet olivat ensimmäistä kertaa käymässä Suomessa.

Kansainväliset matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita laajentamaan tuotetarjontaansa

Suurin osa matkanjärjestäjistä toi asiakkaita Suomeen tällä hetkellä pääosin talviaikaan ja Pohjois-Suomeen. Jokainen oli halukas nyt laajentamaan tarjontaa myös kesälle ja Etelä-Suomeen. Moni kertoi asiakkaidensa olevan joko yksittäismatkaajia, perheitä tai pieniä ryhmiä, joskin muutamalla oli myös isompia ryhmiä asiakkaina. Yksittäismatkaajat ja perheet haluavat nähdä paljon matkansa aikana ja liikkuvatkin usein paikasta toiseen vuokra-autolla viettäen enintään pari-kolme päivää yhdessä kohteessa.

Hämeestä matkanjärjestäjiä kiinnosti erityisesti kulttuuri- ja luontokohteet. Vastuullisuus ja uniikit elämykset korostuivat myös useamman matkanjärjestäjän toiveissa. Hyviä ravintolasuosituksia kyseltiin ja pienet majoituskohteet kiinnostivat monia. Aulangon kaunis luonto, laajat palvelut ja aktiviteetit koettiin houkuttelevina.

Aasiasta tulevat matkanjärjestäjät olivat erityisen kiinnostuneita Iittalasta ja alueen saunoista. Mahdollisuus kokeilla itsekin lasinpuhallusta ihastutti sekä se, että japanilaisturisteille voidaan tarjota opastusta myös heidän omalla kielellään. Amerikkalaisia kiinnosti enemmän luksustuotteet sekä hyvä ruoka ja luonto.

Edusta omaa yritystäsi myyntitapahtumissa

Yrityksillä on myös mahdollisuus osallistua myyntitapahtumiin ja kertoa matkanjärjestäjille omista palveluistaan. Kanta-Hämeestä oli tällä kertaa paikalla vain yksi yritys kertomassa palveluistaan, hattulalainen Petäys Resort. Jos haluat mukaan myyntitapahtumiin, muista valmistautua huolella.

Tärkeintä on kerätä tarvittavat tiedot ja matkanjärjestäjille tarjottavat tuotteet vaikuttavaksi esitykseksi ja miettiä tarkkaan, mitä voisi erilaisille ryhmille tai yksittäismatkailijoille tarjota. Hyvät kuvat sekä houkuttelevat ja kuvailevat tekstit kohteesta ja palveluista saavat matkanjärjestäjän kiinnostumaan.

Valmistaudu puhumaan koko päivän ajan. Kun uusi matkanjärjestäjä saapuu, kysele ensin minkälaisia hänen asiakkaansa ovat ja mikä heitä erityisesti kiinnostaa. Näin voit paremmin kertoa omista palveluistasi juuri tämän kohderyhmän näkökulmasta. Valmistaudu kertomaan myös muista lähialueen palveluista ja nähtävyyksistä – asiakkaat harvoin haluavat tulla alueelle vain yhden kohteen takia.

Myyntitapahtumissa oman myyntipöydän voi somistaa haluamallaan tavalla. Kovin paljoa tavaraa pöydälle ei mahdu, joten mieti tarkkaan, olisiko sinulla jotain sellaista pientä asiaa, lahjaa tai tarjottavaa, joka liittyy omaan palveluusi.

Visit Finlandin tapahtumista saat lisätietoa parhaimmin seuraamalla Visit Finlandin viestintää esimerkiksi heidän uutiskirjeensä kautta. Uutiskirjeen voit tilata Visit Finlandin sivuilta.