Ilorannassa rakennetaan kansainvälistä menestystä yhteistyöllä ja perinteillä
Hauholla toimiva matkailualan yritys Iloranta Oy on rakentanut pitkäjänteisesti liiketoiminnan kasvua ja menestystä, matkailualan yrittäjyyden perinteitä ja osaamista kunnioittaen sekä monipuolista yhteistyötä rakentaen.
– Kasvu ei ole tullut itsestään, vaan sen takana on pitkäjänteinen työ, määrätietoinen kehittäminen ja ennen kaikkea vahva usko omaan toimintaan, nykyinen yrittäjä Samu Lescelius toteaa.
Neljännen polven yrittäjänä Samu aloitti oman yrittäjätaipaleensa yli 12 vuotta sitten, ja sen aikana yrityksen liikevaihtoa on kasvatettu noin 550 000 eurosta lähelle miljoonaa euroa.
– Kansainvälistymiseen olemme panostaneet lähes vuosikymmenen ajan. Tie ei ole ollut nopea ja esimerkiksi koronapandemia hidasti kehitystä huomattavasti. Vasta viime vuosina olemme alkaneet nähdä selkeitä tuloksia. Nyt meneillään on myös ELY-keskuksen tukema kansainvälistymishanke, jonka kautta olemme päässeet viemään toimintaamme aivan uudelle tasolle. Tavoittelemme erityisesti kansainvälisten asiakkaiden kasvua loka–huhtikuun väliselle ajanjaksolle, jolloin kotimainen kysyntä on usein hiljaisempaa, Samu summaa.
Menestystä ei rakenneta yksin. Mitä arvoa yhteistyö Linnan Kehityksen, ELY-keskuksen ja Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa on tuonut?
Linnan Kehityksestä monipuolista sparrausta ja kehittämistä
– Linnan Kehityksen kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo useiden vuosien ajan. Suurin arvo yhteistyössä ovat olleet kansainvälisten matkanjärjestäjien workshopit ja alueelle järjestetyt tutustumismatkat matkanjärjestäjille. Näiden kautta olemme saaneet suurimman osan kansainvälisistä asiakkaistamme. Olemme osallistuneet myös Visit Finlandin järjestämiin tapahtumiin ja olleet aktiivisesti mukana kansainvälisillä messuilla, kertoo Samu.
– Lisäksi erilaiset hankkeisiin liittyvät koulutukset ja opintomatkat ovat olleet erittäin hyödyllisiä. Erityismaininta kuuluu Linnan Business Turnajaisille, jossa olemme saaneet erinomaista sparrausta yritystoiminnan kehittämiseen. Kyseessä on ainutlaatuinen konsepti, jota ei muissa kaupungeissa ole.
ELY-keskuksen taloudellinen tuki uusien avauksien mahdollistajana
– Hämeen ELY-keskus on ollut tärkeä tukipilari erityisesti hankkeiden ja yritystukien osalta. Olemme saaneet ELY:ltä tukea muun muassa kansainvälistymishankkeeseemme, joka on nyt loppusuoralla. Ilman tätä tukea emme olisi edenneet näin nopeasti ja ennen kaikkea emme olisi saavuttaneet näin hyviä tuloksia. Tuki on mahdollistanut uusia avauksia ja kasvattanut näkyvyyttämme kansainvälisillä markkinoilla, kiittelee Samu.
HAMK osana koulutusmatkailua ja luomassa kontakteja maailmalle
– Yhteistyö Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa on ollut toimivaa ja antoisaa. Meillä käy koulutusmatkailuryhmiä, jotka vierailevat myös HAMK:ssa. Opiskelijat ja opettajat osallistavat ryhmiä aktiivisesti, esittelevät koulua ja vievät eteenpäin alueen osaamista. HAMK:n tiloissa käy myös kokous- ja kansainvälisiä ryhmiä, mikä luo luontevia kontakteja ja lisää alueen vetovoimaa matkailukohteena.
Millaiseen kehittämiseen haluatte jatkossa panostaa?
– Hämeellä on kansainvälisesti kiinnostavia vahvuuksia: puhdas luonto, historia, kulttuuri, turvallisuus ja lähiruoka. Myös saavutettavuus on erinomainen. Alueellamme on potentiaalia kilpailla matkailussa jopa Lapin kanssa. Tästä syystä näemme tärkeänä myös yhteistyön Hämeenlinnan kaupungin kanssa, alueellisen näkyvyyden ja markkinoinnin näkökulmasta. Hämeenlinnan kaupunki on mahdollistanut meille osallistumisen Matkamessuille sekä Meet Finland -tapahtumaan. Meet Finland on tärkein kohtaamispaikka kotimaisille matkailupalvelujen tarjoajille ja kansainvälisille matkanjärjestäjille Suomessa. Tämä on ollut erittäin onnistunut avaus kansainvälistymisen kannalta. Tarvitsemme kuitenkin pitkäjänteisempää ja monipuolisempaa yhteistyötä, sekä kokonaisvaltaisempaa maakunnan ja Suomi-kuvan markkinointia, jotta palveluiden saavutettavuus ja näkyvyys paranisivat sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Olemme ylpeitä esimerkiksi saamastamme EU Business Travel Award -palkinnosta, mutta huolissamme siitä, miten tällaiset vahvuudet saadaan paremmin esiin eri kanavissa.
– Yhteenvetona voin todeta, että yhteistyö eri toimijoiden kanssa on mahdollistanut kasvun, kansainvälistymisen ja liiketoiminnan kehittämisen. Toivon, että tulevaisuudessakin eri tahot näkevät matkailun mahdollisuudet yhtä selkeästi kuin me yrittäjät – yhdessä tekemällä pääsemme pidemmälle, Samu Lescelius kiteyttää.
Kirjoittaja: Tiina Björkskog, asiantuntija, työnantajayhteistyö, kansainväliset palvelut, Hämeen ammattikorkeakoulu