Kaupunkimarkkinointitiimi hakee huomiota Hämeenlinnaan

– Kun resurssit ovat pienet, pitää ajatella isosti, toteaa Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointitiimin kapteeni, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Tiitola.

Tiitola luotsaa neljän hengen tiimiään vahvalla visiolla ja vuosien kokemuksella kaupunkimarkkinoinnin aallonharjalta. Hän on ollut alusta asti mukana luomassa Hämeenlinnan kaupungin nykyistä brändiä, joka lanseerattiin vuonna 2015. Linnan Kehitys on vastannut Hämeenlinnan kaupunkimarkkinoinnista brändiuudistuksesta lähtien.

– Ydintehtävämme on saada ihmiset kääntämään katseensa Hämeenlinnaan. Teemme vuodessa pari isoa markkinointikampanjaa, jonka lisäksi vastaamme päivittäin muun muassa Visit Hämeenlinnan eri sisällöistä ja kanavista sekä digimarkkinointikampanjoista.

Kova työ ei aina näy ulospäin

Kaupunkimarkkinoinnin lisäksi tiimi vastaa Linnan Kehityksen yrityskehitys-, sijoittumis- ja kiinteistökehityspalveluiden markkinoinnista ja viestinnästä sekä tekee yhteistyötä useiden Hämeenlinnassa järjestettävien tapahtumien kanssa.

– Kiteytetysti voidaan sanoa, että tavoitteenamme on hankkia Hämeenlinnaan lisää vierailijoita, tapahtumia, asukkaita, yrityksiä ja työpaikkoja.

 – Kaupunkimarkkinoinnin mittareiden asettaminen on toisinaan haasteellista, koska prosessit sijoittumis- ja muuttopäätösten taustalla ovat usein pitkiä ja niihin vaikuttaa niin moni asia, jota ei voida pelkästään markkinoinnin keinoin ratkaista. Olemme edistämässä montaa asiaa välillisesti, enemmän tai vähemmän taustajoukoissa, eikä meitä haittaa, vaikka nimi kiitoslistalta puuttuisikin.

Referenssejämme vuonna 2018

Häät linnassa –kaupunkimarkkinointikampanja, 2018
Vuonna 2018 tiimi suunnitteli ja toteutti Suomen kuntamarkkinointikentässä uraauurtavalla tavalla eri markkinoinnin kohderyhmiä ja –kanavia yhdistävän Häät linnassa –kaupunkimarkkinointikampanjan, joka valittiin 12 finalistin joukkoon Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa.

Asemanranta-markkinointikampanja
Loppuvuodesta 2018 tiimi suunnitteli Suomen suosituimpia some-vaikuttajia hyödyntävän vaikuttajamarkkinointikampanjan, joka toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan uuden asuinalueen, Asemanrannan, markkinointiryhmän kanssa. Kampanja osui ja upposi suoraan ydinkohderyhmään, ja Hämeenlinna nousi yhden viikonlopun aikana liki 170 000 nuoren aikuisen tietoisuuteen.

– Molemmat kamppikset onnistuivat seurannan valossa tosi hyvin, jopa erinomaisesti. Saimme samalla nostettua esiin myös monia paikallisia yrittäjiä ja palveluita, mikä on meille ensisijaisen tärkeää.

1/2019