Kesäkampanjat 2021
Hämeenlinnan kesäkampanjoiden tavoitteena on tehdä Hämeenlinnaa tunnetummaksi ja löydettävämmäksi eli saada kohdeyleisö valitsemaan Hämeenlinna matkansa kohteeksi. Kaikki tehtävät toimenpiteet tähtäävät siihen, että saamme kävijöitä Visit Hämeenlinna -kanaviin, joista he löytävät Hämeenlinnan koko tarjonnan.
Mediakampanja – Sanoman mediat, sekä Facebook ja Instagram
- Pääviestinä vastuullinen kotimaan lähiloma.
- Kampanjan ohjaukset Visit Hämeenlinnan kanaviin ja sieltä verkkosivujen koontisivuille, josta puolestaan linkitykset kohteiden sivuille.
- Kampanjan sisältö: destinaatiot ja kärkiteemat + toteutuvat tapahtumat
- Kohdennus: lähialueet, Pirkanmaan ”reunat” + pääkaupunkiseutu (radanvarsi). Kohdentamisessa hyödynnetään viime kesän kampanjan dataa.
- Aika: viikot 26-35, optiona jatko syyskuulle (riippuu tapahtumatarjonnasta).
- Mediapanostus n. 30 000 €
- Mainosnäyttöjä kertynee n. 1,5-2 milj.
Teemat ja alustava aikataulu:
Kaikki teemat ja destinaatiot näkyvät kampanjassa koko ajan eli mainosnäyttöjä kertyy jokaiselle todella runsaasti.
Teemoja painotetaan alla mainittujen viikkojen mukaisesti. Yhdessä tekemällä voimme saada lisää näkyvyyttä, kun samanaikaisesti nostamme nämä teemat kaikissa mahdollisissa kanavissa esille ja tuotamme matkailijoita kiinnostavaa sisältöä kanaviin.
vk 26 Pitäjät, Linnanniemi
vk 27 Iittala, lapsiperheet
vk 28 Tiilaakso
vk 29 Ahvenisto
vk 30 Aulanko
vk 31 Lapsiperheet
vk 32 Linnanniemi
vk 33 Museot
vk 34 Herkuttelu (ravintolat ja kahvilat)
vk 35 Luonto
Tapahtumat: aloitus n. 2 viikkoa ennen tapahtumaa; Naivistit-kesänäyttely, LinnaJazz, Wanaja Festival, Lasten taidefestivaali Hippalot, Hämeen keskiaikafestivaali
Yhteismarkkinointimahdollisuus:
Nostamme jokaisen teeman ja destinaation kohdalle vielä ”tarjouksia ja tärppejä”.
Ilmoita omasi meille viimeistään 15.6., info@linnan.fi
Ritarit kesäretkellä
- Vahvistetaan kaupungin ritariteemaa osana kesäkampanjaa.
- Lyhyet noin minuutin mittaiset videot (10 kpl) tukevat hauskalla ja yllättävällä tavalla kesäkampanjan teemoja.
- Ritarit lähtevät kotilinnaltaan kesäretkelle juhannuksen aikaan ja palaavat kotilinnalleen Keskiaikafestivaaleille (mahdollistetaan ritarien ”meet&greet” –tapaaminen).
- Toteutus yhdessä Tawastia Armigerin kanssa.
- Esimerkki videot – Ritarit hiihtämässä ja Ritarit lenkillä
Yhteismarkkinointimahdollisuus:
Haluatko ritarin testaamaan oman kesäretkikohteesi? ”Ritarin testaama” käynti; 2 ritaria 210 € + kuvaus ja editointi 150€. Videot suunnitellaan yhdessä Tawastia Armigerin kanssa ja ne mukailevat muita
toteuttavia ritarivideoita. Tilaa ritarit omaan kohteeseesi joka Linnan Kehityksen kautta tai kontaktoimalla suoraan ”ritareita” Facebook-sivujen kautta .
Visit Hämeenlinna -kanavien jatkuva sisällöntuotanto
- Visit Hämeenlinna -kanaviin tuotetaan sisältöä (postauksia, kuvia, tarinoita, linkityksiä, jaettua materiaalia) useana päivänä viikossa. Näin varmistamme, että Hämeenlinna näkyy ja löytyy hakukoneissa (esim. Google), kun matkailijat hakevat ”tekemistä kesälomalleen”.
- Facebook ja Instagram sisällöntuotanto – tägää @visithameenlinna omiin julkaisuihin ja käytä hastageja #visithämeenlinna, #hämeenlinna, #visithäme #ihanlähellä ja #hämpton.
- Visit Hämeenlinna verkkosivun sisällöntuotanto
- Tutustu Visit Hämeenlinna -kanavien digiviestintäohjeeseen ja varmista että olet mukana sisällöissä!
Hämeenlinna materiaalit
Varmistaaksemme matkailijan viihtymisen Hämeenlinnassa, teemme myös painetun esitteen ja kartan joiden tarkoituksena on aktivoida Hämeenlinnassa jo olevia matkailijoita.
- Hämeenlinnan kesäesite, painosmäärä 5000 kpl
- Hämeenlinnan seutu kartta ja repäisykartta
- Jaossa Hämeenlinna eri kohteissa ja infopisteissä (+ Linnatuuli)
- Haettavissa jakoon myös omaan kohteeseen Kastellista
- Raidallinen infomökki torilla – mahdollistaa myös kohteiden omien esitteiden jaon, ole yhteydessä tourist.info@hameenlinna.fi
Hämeenlinnan matkailutarjonta näkyy myös muutamassa kaupungin ulkopuolella jaettavassa esitteessä ja matkailijanoppaassa sekä sähköisessä mediakampanjassa.
Seutumarkkinointikampanja 2021 – Hattula, Hämeenlinna ja Janakkala
Hämeenlinnan seutu muodostaa matkailijalle mielenkiintoisen kokonaisuuden kuntarajoista riippumatta. Näitä yhteisiä teemoja ja käyntikokonaisuuksia varten olemme rakentaneet yhteisen kampanjan, jota tukee tarinalliset ja korkealaatuiset videot.
- Neljä tarinallista videota sekä videosisältöä tukevaa blogiartikkelia Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan matkailun yhteismarkkinointiin.
- Teemat & julkaisuaikataulu:
- Keskiaikaiset kivikirkot, vk 23
- Maatilamatkailu, vk 24
- Melontareitit, vk 27
- Pyöräilyreitit, vk 30
- Videot ja artikkelit julkaistaan Visit Häme -verkkosivuilla ja YouTubessa,
josta toimijat voivat jakaa ja hyödyntää niitä omissa sosiaalisen median kanavissaan. - Pääkohderyhmä: Nuoret urbaanit ja ”hipsterit” aikuiset 25-35 v., jotka haluavat nähdä ja kokea maailmaa ja koronasta johtuen tekevät sen nyt kotimaassa. Arvostavat seikkailuja, elämyksiä, uuden oppimista ja luonnossa liikkumista.
- Huom! ”Vanlife” videoiden visuaalisessa kerronnassa.
Discovering Finland
Hämeenlinna on mukana DISCOVERING HELSINKI SUMMER 2021-yhteiskampanjassa. Tämän kampanja avulla tavoitamme mahdolliset kansainväliset turistit sekä sellaiset, jotka ovat valinneet matkakohteekseen pääkaupunkiseudun. Heitä houkuttelemme kampanjanäkyvyyden avulla vierailemaan myös Hämeenlinnassa.
- Kohderyhmä: Kotimaiset ja ulkomaalaiset omatoimimatkaajat sekä Helsingissä jo matkaavat turistit.
- Kampanjan painotus:
– touko-kesäkuu: 70 % kotimaa, 30 % ulkomaat
– heinä-elokuu: 50 % ulkomaat, 50 % kotimaa
Mainontaa kohdemaihin optimoidaan kampanja-aikana ja painotusta voidaan lisätä ulkomaan kohdeyleisöille niihin maihin, joista matkustaminen tulee mahdolliseksi esim. rokotuspassin myötä. - Kohdemaat mm: Saksa, Ranska, Benelux, Italia, Espanja, UK, USA, Ruotsi, Tanska,Latvia, Liettua, Viro, Japani ja Venäjä.