Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointi
Hämeenlinnan kaupunkimarkkinoinnin päätehtävä on tehdä Hämeenlinnaa tunnetuksi Hämeenlinnan ulkopuolella. Markkinoinnin avulla pyritään kertomaan eri kanavissa (verkkosivut, sosiaalinen media) Hämeenlinnasta asioita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöä. Tavoitteena on saada kohdeyleisö vierailemaan (matkailemaan) Hämeenlinnassa ja sen jälkeen harkitsemaan muuttoa Hämeenlinnaan.
Hämeenlinnan kaupunkimarkkinoinnin pääkohderyhmä on lapsiperheelliset tai sellaiseksi aikovat nuoret aikuiset, alle 35-vuotiaat, jotka ovat tutkimusten mukaan eniten muuttavia (Yle 17.8.2020). Kohdeyleisöä pyritään tavoittamaan pääasiallisesti alueilta, joissa on paljon potentiaalia eli pääkaupunkiseudulta. Tämän lisäksi kohdeyleisöön kuuluu myös erityisesti matkailun näkökulmasta erilaiset kaveriporukat ja pariskunnat, jotka arvostavat vastuullista lähimatkailua sekä aidon kulttuuri- ja liikuntakaupungin tarjoamia mahdollisuuksia.
Hämeenlinnan kilpailuetu on saavutettavuus niin kaupungin sisällä kuin kaupungin ulkopuolelta. Saavutettavuus tarkoittaa maantieteellisen ja ajallisen saavutettavuuden lisäksi mm. informaation saavutettavuutta (esim. verkkosivut). Saavutettavuus on kiteytetty lupaukseksi: Hämeenlinna on ihan lähellä.
Huomioitavaa on se, että vaikka markkinointia kohdennetaan hyvinkin tarkasti pienehkön budjetin maksimoimiseksi, ei se poissulje etteikö kaikkien eri demografisten ryhmien ja alueiden asukkaat olisi tervetulleita vierailemaan ja muuttamaan Hämeenlinnaan.
Kaupunkimarkkinoinnin ydintavoite on osaltaan vaikuttaa siihen, että Hämeenlinnaan saadaan uusia asukkaita, jotta kaupunki pysyy elinvoimaisena. Vuonna 2022 Hämeenlinnaan muutti yli 3500 uutta asukasta.
Kaupunkimarkkinoinnin kanavat ja toimenpiteet
Kaupunkimarkkinoinnin kanavia ovat Visit Hämeenlinna –termin alta löytyvät kokonaisuudet.
- www.visithämeenlinna.fi –verkkosivusto
- Sosiaalisen median kanavat:
Facebook Visithameenlinna
Instagram Visithameenlinna
Kaupunkimarkkinoinnin toimenpiteillä varmistetaan, että nämä kanavat palvelevat kohdeyleisöä ja niistä löytyy mielenkiintoista ja houkuttelevaa sisältöä. Erilaisilla kampanjoilla pyritään saamaan kävijäliikennettä ja lisää seuraajia Visit Hämeenlinna –kanaviin, jotka toimivat näyteikkunana ja esittelykanavana Hämeenlinnalle.
Kaupunkimarkkinoinnin mittarit
Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointia johdetaan tiedolla. Tärkein ja keskeisin mittari on kolmen vuoden välein toteutettava Hämeenlinnan kaupunkikuvatutkimus. Tutkimuksesta selviää, mistä kaupunki on tunnettu ja mitkä asiat Hämeenlinnassa kiinnostavat. Näitä pyritään markkinoinnilla vahvistamaan.
Lyhyen aikavälin mittareina käytetään verkkosivu- ja some-analytiikkaa. Eri analytiikat kertovat sen mitkä asiat kohdeyleisöä kiinnostavat ja mitkä vaativat vielä lisää panostuksia noustakseen yleisöä kiinnostaviksi. Näiden lisäksi seurataan valtakunnallisia tutkimuksia, trendejä ja arvotutkimuksia.
Vuonna 2022 suosituimmat verkkosivut matkailu ja tapahtumat- sivustolla olivat ajankohtaista sivut ja sen artikkelit piipahda pitäjiin, kiinnostavimmat kirpputorit, ja joulun taikaa Hämeenlinnassa.
Etusivun lisäksi kohteita esittelevä suosikit-sivu keräsi runsaasti katseluita ja eniten katsottiin Aulanko, lapsiperheille ja museot-sivuja.
Kuka tekee Hämeenlinnan markkinointia? Miten pääsee mukaan?
Hämeenlinnan kaupunki ostaa kaupunkimarkkinoinnin operoinnin* Linnan Kehityksen kaupunkimarkkinointitiimiltä. Tiimissä ylläpidetään Visit Hämeenlinna -kanavia, suunnitellaan ja toteutetaan markkinointikampanjoita sekä muita markkinointitoimenpiteitä.
Kaupunkimarkkinointitiimillä on jatkuva tiedonnälkä siitä mitä kaupungissa tapahtuu, mitä kaikkea tekemistä ja kokemista on tarjolla ja mitä kaikkea kaupungista voidaan kohdeyleisölle kertoa. Kaupunkimarkkinointi mahdollistaa erilaisia yhteistyö- ja yhteismarkkinointikokonaisuuksia.
Ota yhteyttä ja jutellaan miten saisimme yhdessä Hämeenlinnasta entistä houkuttelevamman!
Varmista yrityksesi näkyvyys Visit Hämeenlinnan kanavissa
Katso mitä kaupunkimarkkinointi tekee
*Kaupunkimarkkinoinnin toimia raportoidaan kolme kertaa vuodessa kaupunginjohtoryhmälle ja kerran vuodessa kaupunginhallitukselle. Hämeenlinnan brändiä johtaa kaupunginjohtaja.
Kaupunkimarkkinoinnin taustaa
Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointia on tehty vuodesta 2015, jolloin myös Hämeenlinnan brändin ulkoasu uudistettiin. Uudistusta edelsi laajamittainen kartoitus- ja selvitystyö. Hämeenlinnan brändiä tarkastellaan viiden vuoden välein, viimeksi vuoden 2020 lopulla, ja tehdään tarvittavat muutokset ja tarkennukset brändityön edistämiseksi.
Tutustu Hämeenlinnan brändin ulkoasuun ja elementteihin
Raportit:
Aiheeseen liittyvät tiedotteet
Hämeenlinnan kesämatkailusta kerättiin toistamiseen reaaliaikaista dataa – runsas tapahtumatarjonta tuo lisää päiväkävijöitä sekä matkailutuloja
17.10.2022
Kotimaan matkailun suosio jatkui vahvana ja toi Hämeenlinnaan kesän aikana liki miljoona kävijää sekä 105 miljoonaa euroa kokonaismatkailutuloa. Erityisesti kesän runsas tapahtumatarjonta näkyi tilastoissa keskimääräisen kävijäkohtaisen matkailutulon nousuna. Hämeenlinnan kesämatkailusta kerättiin reaaliaikaista dataa Salmi Platform -analytiikkatyönkalun avulla nyt toista kertaa.
Hämeenlinnan kesämatkailukampanja toi yli 200 miljoonaa näyttökertaa – näkyvyyttä luvassa myös kesäkauden jälkeen
28.9.2022
Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointitiimin toteuttaman kesämatkailukampanjan valtakunnallinen medianäkyvyys is.fi -sivuston etusivulla toi Hämeenlinnalle 233 miljoonaa mainosnäyttöä.
Suomesta yksi Japanin matkailun pääkohteista – Hämeenlinnan keskeinen sijainti, autenttiset elämykset ja golfmahdollisuudet kiinnostavat
30.8.2022
Japanin matkailualan liitto JATA (Japan Association of Travel Agents) on valinnut Suomen yhdeksi Japanin matkailun pääkaukokohteista. JATA järjesti elokuun lopussa Japanin suurille matkailutoimijoille tutustumismatkan Suomeen. Helsingin ja Tampereen lisäksi ryhmä vieraili myös Hämeenlinnassa.
Hämeenlinna Amazing Business Race haastaa yritykset ja somevaikuttajat
3.6.2022
Hämeenlinnan uudella markkinointikampanjalla ”Hämeenlinna Amazing Business Race” halutaan kehittää hämeenlinnalaisten yritysten työnantajamielikuvaa sekä lisätä niiden vetovoimaa kiristyvillä työmarkkinoilla. Kilpailuvideoita pääsee seuraamaan tiistaista 7.6. alkaen ja finaalijakso julkaistaan torstaina 16.6.